søndag 17. juli 2011

Skagenferie 2011

Lørdag 9/7
Vi (Anniken, Lene, Jan, Kevin, Els-Marie og Leif) leide oss et sommerhus i Ålbæk et par mil syd for Skagen på nordjylland fra den 9. - 16. juli 2011.  Dro avgårde tidlig på morgenen og tok ferge Gøteborg-Frederikshavn og kom frem til en nesten ny og fin hytte et par km utenfor Ålbæk.  Grillet på kvelden og været var fint helt til vi var ferdig med å grille da det kom en regnbyge.
Anniken og Jan ved grillen
Kevin på verandaen
Søndag 10/7
Våknet opp til bra vær og dro avgårde til Skagen etter frokost.  Kjørte direkte ut til Grenen der Kattegatt og Skagerak møtes.  Leif ventet ved bilen mens de andre gikk helt ut på grenen.
Jan, Anniken, Lene og Kevin på grenen

Lene og Jan med fyret i bakgrunnen
Deretter kjørte vi inn til byen og parkerte ved havnen der vi så på alle båtene og spiste en god lunsj på Skagen Fiskerestaurant i havnen.  Ikke full havn, men mange båter.   Etter lunsj gikk jentene en tur i byen mens Jan og Leif tok seg en øl på brygga.

Els-Marie og Kevin
Anniken og Lene i Skagen
 På kvelden tok vi en tur ned i Ålbæk havn. en koselig liten havn.

Ålbæk havn
Middag på hytta, spagetti med kjøttsaus.  Kortspill på kvelden.

Mandag 11/7
Våknet opp til flott vær på mandag.  Jan og Leif dro ned til havnen og kjøpte nyfisket makrell fra en fisker før frokost.  Dro til stranden ved Ålbæk rett etter frokost.  Fin strand, men ikke så varmt i vannet så det ble med soling.  Picnic på stranden til lunsj.  Etter lunsj dro Jan for å spille golf mens jentene kjørte en tur til Frederikshavn.  Leif slappet av på hytta.  Fersk makrell til middag.
Kevin leker i sanden

Leif soler seg

Picnicen
Tirsdag 12/7
 Fint vær i dag også.  Dro til Skagen etter frokost og startet med at alle - Leif gikk opp i fyrtårnet. Fin utsikt over Skagen og grenen fra toppen av fyret.  Deretter besøkte vi Skagen museum hvor det er mange fine bilder å se av de kjente skagenmalerene fra forrige århundreskifte.  Mange fine bilder av bl.a. Krøyer, Ancher, Björck og Madsen.  Gikk så rett over vegen til Brøndum hotell hvor vi inntok en bedre lunsj i hagen. Smørrebrød ble valgt av alle sammen.  Jan og Leif tok seg så en tur på Skagen Bryghus hvor de smakte på
5 ulike typer øl brygget på bryghuset mens jentene igjen gikk en tur i byen.  Leif og Jan var så hos slakteren og kjøpte inn grillmat til kvelden.  Kvelden ble avsluttet med kortspill.
Anniken i fyret

Kevin, Jan og Lene i fyret

Els-Marie i fyret

Els-Marie og Anniken, lunsj i hagen på Brøndum
Onsdag 13/7
Jan dro for å spille golf mens jentene tok seg en tur til Sæby, en fin by en mils vei syd for Frederikshavn.
Leif slappet av på hytta hele dagen.  Det ble grillmat i dag også, slakteren fikk igjen besøk og det ble kortspill i kveld også.  Enda en dag med bra vær.
Lunsj i Sæby

Grilling ved hytta

Kortspill m/snop på kvelden.
Torsdag 14/7
I dag var det meldt litt utrygt så vi kjørte avgårde mot Løkken rett etter frokost.  Gikk litt rundt i Løkken før vi spiste lunsj på en restaurant ikke så langt fra havnen.  Det begynte å regne under lunsjen så vi kjørte oss en tur ned på stranda.  En 1 mil lang og svært brei strand hvor vi kjørte en tur på selve stranda.  Det regnet hele kvelden som ble avsluttet med mer kortspill etter en bedre hjemmelaget pizzamiddag.

Fredag 15/7
Litt grått vær i dag også, men ikke noe regn.  Kjørte nok en gang til Skagen etter frokost hvor vi igjen parkerte i havnen.  Nå var det mange båter i havna og mange mennesker som gikk rundt.  Leif ble i havna mens de andre gikk seg en tur i byen.  Lunsj på Jollehuset i havna.  På kvelden spiste vi middag på Ålbæk Gml Kro.  Kvelden ble avsluttet med en siste omgang med kortspill.  Jan vant sammenlagt for hele uken
Jan på Jollehuset

Kevin og Leif på Jollehuset

Ålbæk gamle kro
Lørdag 16/7
Etter en tidlig frokost vasket vi hytta før vi levert nøkkelen.  Gikk så en tur i Frederikshavn hvor det ble litt shopping før vi kjørte til Sæby hvor vi gikk en tur i havna.  Brukte opp resten av danskepengene på en lunsj i havna.  Tok hurtigferja Frederikshavn-Gøteborg og var hjemme litt før kl 0900.
Sommerhuset

Lunsj i havna i Sæby
Det har vært en fin uke med god mat og drikke, hyggelig selskap og stort sett ok vær.