onsdag 4. juni 2014

Nord Italia 2014

Fløy til Roma fra Gardermoen 18.05.  Hentet bilen og kjørte de 40 milene til Bologna på fine motorveier hele veien.  Lett å finne frem fra flyplassen, bare å følge skiltene mot A1 og Firenze.
Sjekket inn på hotell Internazional midt i sentrum i 4 tida og tilbragte kvelden med å rusle rundt i den gamle bydelen.  Bra hotell med egen parkering, noe som er en fordel når en ikke er kjent.  Fin by og godt og fint vær.  Spiste middag ute på en trivelig restaurant med god mat.
Utenfor hotellet i Bologna
Torget i Bologna
Mer av torget i Bologna
Trivelig gågate i Bologna
Mmmmmm..........
Middag ute
Etter en bedre frokost på hotellet kjørte vi de 10-12 mila til Padova hvor vi var så heldig å få rommet allerede kl 11 på formiddagen.  Bodde på hotell Europa midt i sentrum.  Hotellparkering her også, bra.  Etter å ha lagt bagasjen på rommet gikk vi til tog stasjonen og tok toget til Venezia.  Tok bare 20 minutter og det var lett å kjøpe billett på automatene.  Vel fremme i Venezia gikk vi fra stasjonen til Marcus plassen og tilbake igjen, en tur på ca 6 km t/r.  Vi gikk over smale og brede kanaler og gjennom trange gater.  Fin tur med ikke alt for mye mennesker, det er fortsatt lav sesong.  Spiste lunsj på et lite torg halvveis ut til Marcus plassen.  Totalt tilbrakte vi 4-5 timer i Venezia, fin dag med godt og varmt vær.
Canal Grande
Utsikt fra et vannhull
På vei tilbake
Mer Venezia
Tilbake i Padova gikk vi tur i den gamle bydelen rett ved hotellet og spiste middag på La Lanterna midt på Piazza dei Signori.  Ikke mange turister her, men bra med folk ute på en mandags kveld.
Piazza della Frutta, Padova
Piazza dei Signori, Padova
Kveldsstemning på Piazza dei Signori, Padova
Middag på Piazza dei Signori, Padova.
Neste dag dro vi avgårde rett etter frokost og første stopp var Verona.  Her besøkte vi Arena Verona, et romersk colloseum.  Her blir det framført opera på kveldene i sommer halvåret, flott og godt vedlikeholdt byggverk fra romertiden.  Gikk så en tur rundt i byen.  Var i Verona 2-3 timer.
Arena Verona
I Veronas gater
Piazza delle Erbe
Julie's balkong. (Romeo & Julie)
Kjørte deretter nordover gjennom Valpolicella dalen, kjent for sine mange vingårder.  Spiste lunsj på en liten, svært lokal restaurant før vi dro videre mot nordenden av Garda sjøen.  Nordenden av Garda sjøen har flott natur med høye fjell tett på som fortsatt var snødekte på toppene.  Kjørte så på vestsiden av Garda sjøen til Sirmione som ligger på en smal halvøy helt syd i Gardasjøen.  Bodde i gamlebyen på Pace hotell med utsikt over sjøen, kan anbefales.  Flott beliggenhet med kort vei til hele gamlebyen.  Spiste middag ute i hotellets hage, flott vær hele dagen.
Valpolicella
Hotellets brygge
Hotellets restaurant
Hotell Pace
Neste dag tilbrakte vi i Sirmione.  Gikk rundt i byen, besøkte borgen og gikk opp i tårnet.  Gikk så strand promenaden helt nord på halvøya hvor vi beså ruinene fra romer tiden.  En rolig dag som ble avsluttet med middag ute på restaurant San Lorenzo på torget hvor vi fikk servert nydelige lammekoteletter.  Kjempefint vær hele dagen.
Borgen i Sirmione
Utsikt fra tårnet
Utsikt vestover fra tårnet
Borgen østover
Innkjørselen til gamlebyen
Utsikt nordover
And og fisk i det klare vannet
Romerske ruinere
Flere ruiner
Fra bilen på vei ut av Sirmione, smalt
Neste dag kjørte vi avgårde mot Cinque Terre rett etter frokost og kom frem til Riomaggiore midt på dagen. Sjekket inn på hotellet og gikk så en tur ned i byen for lunsj.  Cinque Terre består av 5 små byer hvor man kan gå mellom byene.  De to letteste strekningene var stengt pga ras så det vi nøyde oss med 2 turer.  Masse trapper og store høydeforskjeller, men belønningen er flott utsikt mot havet og byene.  Etter lunsj gikk vi stien fra Riomaggiore til Manarola, en tur som normalt tar 20 minutter, men pga raset måtte vi gå en åskam og ned på andre siden og brukte 1,5 time på det.  Flott, men slitsom tur.  Tok toget tilbake og spiste middag nede ved havnen.  Fint vær i dag også, men noen få dråper på ettermiddagen.
Hovedgata i Riomaggiore
Manarola
Mer Manarola
På altanen på hotellet
Neste dag tok vi toget til den nordligste byen Monterosso.  Gikk en liten tur rundt i byen, fint her også, men vi syntes Riomaggiore og Manarola var de to fineste.  Gikk så over til Vernazza.  Fin tur som vi brukte nesten 2 timer på.  Frodig og grønt, men store høydeforskjeller her også.  Talte ca 750 trappetrinn oppover før vi var på toppen.  Etter lunsj og den obligatoriske spaserturen rundt i Vernazza tok vi toget til Corniglia hvor vi gikk de 375 trappetrinnene opp til byen.  Spiste dessert på torget før vi gikk ned og tok toget tilbake til Riomaggiore.  Kjøpte oss litt brød, ost, skinke, oliver og vin mm i en delikatessebutikk.  Koste oss med dette på altanen på kvelden.  Kjempefin dag.

Monterosso
Vernazza
Carniglia
Dagens middag
Neste dag kjørte vi avgårde rett etter frokost med kurs for Foiano della Chiana hvor vi har leid hus for en uke og hvor alle jentene m/familier kommer på besøk.