mandag 10. juli 2017

Palacio del Inka, Cuzco                           2 netter   3.391 moh
Tambo, Urubamba                                   1 natt      2.859 moh
El Pardo Double Tree by Hilton, Lima     2 netter        89 moh
I snitt halv pensjon på turen.

Guider:  Ewa Hamnede
Valuta:   Peru 1 soles = ca. kr. 2,50
Hjemkomst 22.02.2009
Vår utmerkede guide Ewa

Mandag 06.02.17
Overnatting:  SAS Radisson, Gardermoen
Dro med buss fra Fredrikstad kl 1630.  Spiste pizza på Peppes på Gardermoen.  Gikk tidlig til sengs og sov godt til kl 0400.

Tirsdag 07.02.17
Overnatting:  El Pardo Double Tree by Hilton, Lima
Flyet til Amsterdam gikk 0630, frokost på flyet.  4 timers ventetid på flyplassen i Amsterdam som ble tilbragt på vinbar.  Kjøpte et rundstykke før flyet til Lima gikk kl 1230.  Fint fly og bra mat, alt ok, men veldig lang reise.  Etter 12,5 time landet vi i Lima kl 1915 lokal tid. 6 timers tidsforskjell fra Norge.  Ble hentet på flyplassen av reiseleder Ewa og den lokale guiden Sandra.  Buss til hotellet, et eldre men bra hotell som ligger i bydelen Miraflores, en av de bedre bydelene.  Fikk en velkomstdrink i baren, den lokale favoritten Pisco Sour.  Slitne gikk vi tidlig til sengs og sov hele natten.

Onsdag 08.02.17
Våknet i 07 tida og etter en god frokost ble vi hentet med buss på hotellet kl 0900.  Først dro vi til det koloniale sentrum med president palasset , katedralen og mange fine offentlige bygninger.  Denne delen av Lima er fin med mye grønt, trær, blomster og hekker.
Plaza Mayor de Lima
Dernest kjørte vi til Museo Larco Herrera, et kjempefint museum over Perus før koloniale tid med mange kunst og hverdags gjenstander fra landets ulike indianerkulturer.  Lunsj ble servert i hagen på museet, nydelig der med en mengde blomster og grønne vekster.  God 3 retters lunsj.

Lunch Museo Larco Herrera

Tilbake turen gikk langs Stillehavet og vi stoppet ved Parque del Amor med kjempefin utsikt.

Parque del Amor

Hvilte litt og Els-Marie tok et bad i poolen.  Hyggelig middag og kveld  rett ved John F. Kennedy parken sammen med Margrethe og Viggo.  God mat her også.  Gikk tilbake til hotellet og gikk til sengs ca kl 2130.  Fin dag i dag og ca 30 grader, godt og varmt.

Torsdag 09.02.17
Overnatting:  Libertador, Arequipa
Våknet tidlig kl 0600 og satte ut koffertene kl 0800.  Etter nok en god frokost ble vi hentet med buss kl 0900 hvor turen først gikk til kunstnerstrøket Barranco.  Ruslet en  tur der før bussen tok oss ut til Pachacamac, et arkeologisk område med bl.a. ruiner av sol tempelet fra 700-tallet etter kristus.
Utsikt fra Barranco området

En tur rundt i Barranco

I dag kjørte vi gjennom utkanten av Lima med hus av svært enkel standard.  Tett trafikk ut og inn av byen.
En av forstedene i Lima

Pachacamac

Lokal taxi

Tilbake til lunsj som vi inntok på Panchita, en peruansk restaurant med god mat.  Kl 1615 ble vi hentet med buss som kjørte oss til flyplassen hvor vi tok fly til ”Den hvite byen” Arequipa.  Vi var fremme på hotellet kl 2145 og trette og fornøyde gikk vi til sengs.  Godt og varmt i dag også.

Fredag 10.02.17
Overnatting:  Libertador, Arequipa
Vekkingen var i dag kl 0730, men vi våkner før hver dag.  Spiste en deilig frokost ute ved poolen.  Her hadde vi utsikt mot El Misti (Den elegante herren), en vulkan på ca 5.800 moh.
Fint hotell dette også, og i hagen levde det en stor 150 år gammel Galapagos skilpadde.  Dro så på en buss rundtur i Arequipa m/omegn.  Stoppet på El Mirador med utsikt mot El Misti og Arequipa by.
El Mirador

Den 150 år gamle Galapagos skilpadden på hotellet

Libertador de Arequipa

Gikk en tur i gatene rundt Plaza de Armas og besøkte det kjempefine klosteret Santa Catalina.  Kjøpte hatter ved inngangen til klosteret, trenger det i sola.
Plaza de Armas

Santa Catalina klosteret

Gikk så til et SOL senter hvor de bearbeidet og solgte alpakka ull og klær.  Els-Marie kjøpte garn til Anniken.  Lunsj på en peruansk restaurant hvor vi ble underholdt med peruansk musikk.
Lunch på Sol de Mayo

Vel tilbake på hotellet ruslet vi en tur ned til byen og tok et glass rødvin på en restaurant med utsikt over torget.  Gikk sakte opp til hotellet, selv 2.400 moh merker en på pusten når en beveger seg.  Slappet av litt på hotellet før middag i hotellets restaurant.  Koselig kveld og god mat her også, fisk.  Fint vær og behagelig temperatur hele dagen, friskere luft her litt høyere opp.  Gikk og la oss kl 2130 og sov godt hele natten.

Lørdag 11.02.17
Overnatting:  Las Casitas del Colca, Yanque
Vi blir vekket 1,5 time før avreise hver dag og etter frokost dro vi av gårde med buss kl 0800.
Stoppet i utkanten av Arequipa og kjøpte en del vann, coca blader og coca sukkertøy for i dag var vi virkelig på vei opp i høyden.
Coca hjelper i høyden

Etter en stund kom vi opp i området med mye alpakka, lama og vikunaer så det ble noen fotostopp på veien.  Etter drøyt 2 timer stoppet vi ved et rastested med ”toaletterings” mulighet og en liten servering av bl.a. coca te.

Camelid dyr

Vicunas
El Misti

Alpakka/Lama

Etter stund kom vi til turens høyeste punkt, Mirador de los Andes på 4.910 moh.  Her tror jeg alle kjente høyden godt og noen var i ganske dårlig form.  Herfra hadde vi utsikt mot 3 vulkaner på overm 6.000 moh, hvorav en er aktiv nå, og flere fjell med snø på toppen.  Snøgrensa her er ca 5.000 moh.
Mirador de los Andes, 4910 moh

En aktiv vulkan i det fjerne

Lunsj spiste vi etter den spektakulære nedkjøringen til Colca ravinen.  Lunsj med godt utvalg av kjøtt og fisk.  Vel framme på spa hotellet slappet vi av i de nydelige omgivelsene før middag kl 1930.  Her bor vi i små ”villaer” med et lite basseng ved hvert hus.  Vannet blir hentet opp av vulkanske kilder og er svært varmt.  Flott utsikt og vakker natur, grønt og frodig med mye blomster.  En litt slitsom dag i dag, og nesten alle merket høyden i større eller mindre grad.  Drukket mye vann, coca te og tygd coca blader hele dagen.  Fint vær hele dagen.

Søndag 12.02.17
Overnatting:  Las Casitas del Colca, Yanque
Frokost kl 0600 i dag og kl 0645 ble vi hentet med buss for dra på et tidlig besøk til Cruz del Condor med en fantastisk utsikt over den dype ravinen.  Vi måtte vente en stund, men vi var heldige å få se flere kondorer på ganske nært hold.  Totalt så vi drøyt 10 stk.  Kondoren er verdens største, flygende fugl med et vingespenn på 3 meter og vekt på 15 kg, et imponerende syn.
Colca ravinen sett fra Cruz del Condor

Colcaravinen sett fra Cruz del Condor

Cruz del Condor

Condor

8 Condorer

På veien kjørte vi langs Colca elvens bredder og passerte gjennom flere pittoreske landsbyer omgitt av et lappeteppe av grønne små jordlapper.  Stoppet i Chivay, den største byen i Colca dalen.  Gikk en tur på markedet og tok en coca te på en cafe.  Lunsj på samme restaurant som i går.  Ettermiddagen til fri disposisjon og vi gikk en tur rundt på området, fin tur.  Hvilte oss et par timer før det ble 1 times massasje kl 1700, behagelig.

Den frodige Colca dalen

Las Casitas del Colca, hotellet vårt

Elven nedenfor hotellet

Las Casitas del Colca, "huset" vårt

Middag på hotellet kl 1900.  Flott dag i dag også, vi begynner å bli vant til høyden nå, ikke noe problemer med søvn.

Mandag 13.02.17
Overnatting:  Libertador, Puno
Vekking kl 0630, frokost og mating av alpakka og lama ”barn” før vi dro av gårde mot Puno og Titicaca sjøen kl 0800.
Frokost mating

Litt senere stoppet vi for piknik lunsj på drøyt 4.000 m.  Overskyet og ganske kjølig her.

Høyt i dag også

Picnic lunsj

På veien stoppet vi ved Sillustani gravene ved Lagunilla.

Afternoon tea?
Sillustani gravene ved Lagunilla

Fremme ved nok et fint hotell som ligger på en liten øy i Titicaca sjøen 3.850 moh, verdens høyst beliggende innsjø med kommersiell trafikk. Fremme på hotellet kl 1600.  Hvilte oss litt og gikk ned i baren og spiste en bedre hamburger  m/pommes frites.  Hyggelig kveld m/Monica og Sten i baren.  Tidlig på rommet etter en litt slitsom dag.  Els-Marie kjøpte et skjerf i Kuna butikken.

Tirsdag 14.02.17
Overnatting:  Libertador, Puno
Etter frokost ble vi hentet med båt rett ved hotellet.  Turen gikk ut til uros indianerenes flytende siv øyer.  Vi besøkte en øy der det bor 4 familier.  Her fikk vi se hvordan de bor og hvordan de bygger og vedlikeholder øyene.  Kjøpte noe håndarbeide laget av de som bodde på øya.  Fra øya og over til ”sentrum” øya tok vi siv båt.
Puno sett fra hotellet

Urosfolkets sivøyer

På sivbåten

Sivbåten

Hus på en sivøy
Sivøyene sett fra hotellet

Etter en stund ble vi hentet av en båt som tok oss inn til Puno.  Her ble vi møtt av sykkeltaxier som syklet oss inn til sentrum.  Gikk en liten tur i hovedgata før de ble en enkel lunsj på en ok restaurant.

En hyggelig lunsj i Puno

Tok taxi tilbake til hotellet hvor det ble en Pisco sour før middag kl 1900.  En kjempefin dag, godt og varmt og fint vær.

Onsdag 15.02.17
Overnatting:  Palacio del Inka, Cuzco
Dro fra Puno kl 0800 etter en bedre frokost.  Lang busstur til Cuzco i dag.  Kjørte lenge på et høyplatå på 4-4.500 moh.  Kjørte gjennom flere små landsbyer og stoppet et par ganger for ”toalettere” og se på utsikten.  På de fleste stoppesteder er det mindre marked hvor en kjøpe lokalproduserte tekstiler med mer.
På vei til Cuzco

Nok en dag i høyden

Stoppet ved Raqchi ruinene og ved den fine jesuitt kirken San Pedro i Andahuaylillas.

Raqchi ruinene

Gatemarked i Andahuaylillas.
Torget i Andahuaylillas.

Fremme på hotellet sentralt i Cuzco kl 1800.  Kjempefint hotell.  Spiste middag i baren på hotellet sammen med Monika og Sten og Margrethe og Viggo.  Koselig kveld.

Torsdag 16.02.17
Overnatting:  Palacio del Inka, Cuzco
Ble hentet med buss kl 0900 for å se Cuzco og omegn.  Dro først til Sacsahuaman med sine enorme stein murer.  Imponerende stein arbeider når en vet at inkaene verken hadde trekkdyr eller hjulet.
Fra Sacsahuaman

Deretter dro vi til kristus statuen hvor det var en kjempefin utsikt over Cuzco.
Cuzco sett fra kristus statuen

Fra nCuzco
Legg til bildetekst

Tilbake i byen gikk vi tur i sentrum hvor vi besøkte sol tempelet og katedralen ved Plaza de Armas, sentrum av det koloniale og inkarikets Cuzco.  Fin tur.  Ringte Kevin og Dennis på face time.  Ettermiddagen var uten program så vi gikk og spiste lunsj med Monika og Sten på en italiensk restaurant.  Så gikk vi litt rundt i byen og Els-Marie kjøpte seg jakke i en Kuna butikk.  Litt mer shopping før vi gikk tilbake til hotellet i sprutende regnvær.

Coca te og kaffe ved Plaza de Armas

Ved Plaza de Armas
Pachacuteq

Tilbake på hotellet kl 1800.  Middag på hotellet kl 1900 sammen med Monika og Sten.  Pakket en koffert for de neste 2 dagene.

Fredag 17.02.17
Overnatting:  Tambo, Urubamba
Vekking kl 0630 og etter en kjempe fin frokost dro vi av gårde kl 0900.  Etter 2 foto stopp ble første stopp Pisac, en liten by med et stort marked.
Fotostopp rett før Pisac

Markedet i Pisac

Litt senere ble det lunsj på Tunip ved Urubamba elven.  God mat og fin musikk.  Så dro vi videre mot Ollantaytambo, en stor inkafestning.  Gikk en tur rundt i byen og fikk bl.a. se et typisk bolighus og et serveringssted hvor fikk smake på det lokale mais ølet.

Ollantaytambo

"Hjemmebesøk" i Ollantaytambo

Inka festningen i Ollantaytambo

Kl. 1600 var vi fremme ved Tambo, et kjempefint hotell med flotte rom og et fint svømme basseng.  Els-Marie og noen til i selskapet tok en svømmetur.
Hotell Tambo i Urubamba

Flere av oss spiste en deilig middag i baren.  Etter en hyggelig kveld gikk vi til sengs kl 2200.  Fin dag i dag også.  Pakket ned skift for 1 dag og sendte resten med transport til hotellet i Cuzco.

Lørdag 18.02.17
Overnatting:  Palacio del Inka, Cuzco
Sto opp kl 0500 og etter frokost ble vi hentet med buss kl 0700.  Fremme ved tog stasjonen kl 0800 og her gikk vi på toget som skulle frakte oss til Machu Picchu, turens høydepunkt.  Tog turen tok 1,5 time nedover den veiløse dalen.

Toget til Machu Picchu

Vel fremme gikk vi på bussen som kjørte oss opp til Machu Picchu.  Først ble det en 1,5 times omvisning av den lokale guiden Otilia og Ewa.  Utrolig fint, interessant og vakkert her.  Litt skyer på formiddagen, sol etter lunsj.
Machu Picchu

Vaktbua i Machu Picchu

Huset for studie av astrologi i Machu Picchu

Etter en masete lunsj gikk vi inn igjen og gikk opp til vakthuset.  Kjempefin utsikt derfra.
Machu Picchu sett fra vakttårnet

Etter buss ned igjen gikk vi på toget kl 1700.  Så buss til Cuzco.  Fremme på hotellet kl 2230 og trette, men fornøyde gikk vi slitne til sengs etter en kjempefin dag.

Søndag 19.02.17
Overnatting:  Palacio del Inka, Cuzco
Dagen i dag har vi til fri disposisjon, ikke noe program før på kvelden.  Sov til kl 0700 og ringte Stine m. familie på facetime.  Gikk til byen sammen med Monika og Sten.  Litt shopping og noen stopp for litt forfriskninger.  Var
Plaza de Armas i Cuzco

innom et matmarked.  Lunsj ved torget før vi slappet av litt på hotellet.  Felles middag, buffet med underholdning.
Underholdning på felles middagen
Plaza de Armas by night

Vel tilbake på hotellet gikk alle i baren og fornøyde gikk vi til sengs kl 2400.

Mandag 20.02.17
Overnatting:  El Pardo Double Tree by Hilton, Lima
Etter frokost ble vi hentet med buss kl 0930 og kjørt til flyplassen.  Flyet til Lima gikk kl 1200.
Vel fremme på hotellet gikk vi ned og spiste middag på Mangos restaurant med fin utsikt over stillehavet og solnedgangen.  Hele selskapet deltok.  God mat men dårlig service.
Solnedgang med utsikt over Stillehavet fra Mangos, Lima

Kristusstatuen i Lima sett fra Mangos, Lima

Ruslet så tilbake til hotellet.  Fin kveld.

Tirsdag 21.02.17
Overnatting:  El Pardo Double Tree by Hilton, Lima
Etter frokost gikk vi en siste tur ut i Limas gater.  Vi gikk en tur til kjøpesenteret Larcomar, jentene hadde lyst på en siste shoppingrunde.  På ettermiddagen dro vi ut til flyplassen.
Flyet lett kl 2000 og etter drøyt 11 timer landet vi i Amsterdam.

Onsdag 22.02.17
Landet i Amsterdam ca kl 1330 og etter et par timer gikk vi på flyet som fløy oss til Gardermoen hvor vi landet rundt 1830.  Tok bussen til Fredrikstad og slitne gikk vi til sengs.
Vi hadde en kjempefin tur til Peru, og det gav mersmak med en organisert tur igjen.  Vi har ikke vært på det på noen år nå.