torsdag 20. september 2012

Moseldalen 2012

Sykkeltur gjennom Moseldalen fra Trier til Koblenz, 205 km.

Deltagere:  Els-Marie Olsen, Ingebjørg Olsen, Hermann Elseth og Leif Olsen

Mandag 10.09.2012
Ble hentet 0430 av Martine som kjørte oss til Rygge.  Tok fly Rygge – Frankfurt Hahn 0630.  Tok så taxi til Trier.  Denne kostet 100 euro og var ikke dyrere enn å ta bussen.  Fremme ved hotellet kl 1100.  Gikk så en tur i byen, tysklands eldste by.  Trier er en fin og trivelig by å rusle rundt i med mange gamle hus.  Fint og varmt vær (30 grader) og vi spiste lunsj ute på et torg.  Gikk deretter til Porta Negra, byporten fra romertiden fra ca år 300 AC og til Karl Marx sitt fødested og så tilbake til hotell Deutscher Hof for å sjekke inn.  Hermann hvilte mens  vi tre andre gikk for å se på et romersk amfiteater og Konstantins Basillica, også disse fra ca år 300 AC.  Tok et glass vin før vi hvilte litt før vi fikk utlevert syklene og gikk ned i byen og spiste middag på en kartoffel-restaurant.  Var trette etter en lang dag og gikk tidlig til sengs.
På torget i Trier
Porta Negra i Trier
Karl Marx fødested i Trier
Tirsdag 11.09.2012
Trier – Trittenheim   52 km     Startet: 0915     Fremme:  1530  Hotel: Moselkloster
Spiste frokost og dro fra hotellet 0915.  Syklet ut av Trier i regnbyger i ca 1,5 time.  En del trafikk ved byen, men da vi forlot veiene til fordel for sykkelveien langs Mosel ble det stille.  Fine sykkelveier, helt flatt, og dagens etappe gikk som en drøm.  Fint og varmt vær, (24 grader) etter regnbygene på morgenen.  Spiste lunsj i Mehring, kost sted med utsikt over elva.  God mat og god hvitvin.  Overnattet i hyggelige Trittenheim.  Spiste et lite mellommåltid bestående av ost, oliven og salami før vi dro til hotellet, bra hotell.  Stille og rolig i byen, lite turister.  Spiste middag ved broa og kjøpte med en flaske hvitvin til 5 euro som vi delte mens vi spilte kort på kvelden.  Ingebjørg vant.
På vei ut av Trier i regnet
Den første schnapsen
Fin plass for den første schnapsen
Lunsj i Mehring
Snart framme i Trittenheim
Mellommåltid i Trittenheim

Onsdag 12.09.2012
Trittenheim - Zell   67 km     Startet: 0900     Fremme:  1715  Hotel: Zum Grünen KranzSpiste frokost og syklet av gårde på ukens lengste etappe kl 0900.  Litt kjølig og overskyet på morgenen, men gradvis varmere og bedre vær utover dagen.  Første stopp i Wintrich for noe å drikke, kaffe, vin, øl og schnaps.  Syklet så videre mot Bernkastel, 2,5 mil fra Trittenheim, hvor vi spiste lunsj på en tapas-restaurant og gikk en liten tur.  Els-Marie kjøpte 2 skåler før vi igjen, kl 1310, satte oss på sykkelen.  Etter 22 km ankom vi Trabach litt slitne og såre i rompa.  Litt dessert og drikke hjalp godt og etter en stund la vi av gårde på de siste 19 kilometrene til Zell.  Siste etappe gikk lett.  Fremme kl 1715 til et hyggelig hotell med flotte rom med utsikt over elva og krembeliggenhet i gågata.  Vi var sultne og tørste og god mat ble fortært på en kinesisk restaurant i gågata.  Kvelden ble avsluttet med kortspill som Els-Marie vant og 2 flasker vin til kun 9 euro.  Var trette og slitne i kveld etter 6,6 mil.  Flotte veier å sykle på i dag også, stort sett bare sykkelstier uten biltrafikk.
Mosel fra brua i Trittenheim
Druer
Rett før Zell

Torsdag 13.09.2012
Zell - Cochem   37 km     Startet: 0900     Fremme:  1600  Hotel: WeinhofFrokost kl 0800 som vanlig før vi dro av gårde på ukens korteste etappe.  Litt surt og kjølig, 10 grader, på morgenen og litt duskregn, men været bedret seg raskt og på ettermiddagen kom sola og temperaturen steg til 18-19 grader.  Syklet på venstre side i dag for første gang på turen.  Vi har hele tiden valgt å sykle på den siden med mest sykkel veier og minst trafikk.
Hadde bestemt oss for mange korte etapper i dag, og første stopp kom allerede etter 6-7 km i Alf hvor vi tok et glass vin på en Weingut (Vingård) som det var mange av i Moseldalen.  Syklet så videre på venstre bredd til neste stopp i Ediger hvor vi var på vinsmaking og smakte på 3 hvitvin og 2 rødvin.  Kjøpte med oss 2 gode viner herfra, 1 hvit og 1 rød, som kostet 26 euro.  Krysset så elven og spiste lunsj i Senheim, spekemat som kunne minne om tapas.  Syklet så 7 km til Beilstein hvor vi gikk opp til borgen med utsikt over byen og dalen og tok et glass vin.  Syklet så videre til Cochem og var framme kl 1600.  Fint hotell her også som lå rett ved elva.  Els-Marie og Ingebjørg gikk for å kjøpe sennep og etterpå gikk Els-Marie, Ingebjørg og Leif opp til slottet på en høyde over byen.  Enkel middag på en italiensk restaurant.  Stoppet for dessert på veien hjem til hotellet.  Spilte kort og koste oss med vinflaskene vi kjøpte på vingården.  Hermann vant i kveld.  Lett å sykle i dag og nesten ikke såre rumper.
I et kryss
Ingebjørg fant en venn i Alf
Vinsmaking i Ediger
Slottet i Cochem
Fredag 14.09.2012
Cochem - Koblenz   49 km     Startet: 0920     Fremme:  1430  Hotel: Ghotel
Startet fra Cochem kl 0920.  I dag ble det litt fram og tilbake over elva.  Fint vær og ca 20 grader i dag.  De første 25 kilometrene gikk unna på 1,5 time.  Litt lengre mellom tettstedene og ikke så mange vingårder som hittil, men fortsatt fint å sykle, litt nedover og flatt nesten hele tiden.  Kjøpte ost og vin i butikken til lunsj.  Stoppet så på et koselig torg i Winningen for et glass vin/øl.  Syklet så over elva over jernbanebrua og inn i Koblenz hvor vi ankom hotellet rett ved jernbanestasjonen kl 1430.  En rask vil på hotellet før vi gikk ut i Koblenz.  Startet med et mellommåltid på en pub før vi ruslet forbi slottet, Deutsches Eck der Mosel og Rhinen går sammen og til gamlebyen.  Gutta fant en svært brun pub mens jentene gikk på litt shopping, dog uten å kjøpe noe.  Spiste middag på en Kroatisk restaurant, god mat.  Vi var litt slitne i kveld så vi gikk tidlig til sengs.
Ost i Alken
På torget i Winningen
Deutsches Eck, Mosel til censtre og Rhinen til høyre
Lørdag 15.09.2012
Tok tog fra Koblenz til flyplassen kl 0948 og vi landet på Gardermoen litt over kl 1600.
Flybussen til Fredrikstad hvor vi ble hentet og vi var hjemme 1945.
Fin, koselig og hyggelig tur.  Litt såre i rompa og ømme her og der, men det gikk fint å sykle 20,5 mil på 4 dager.  Mosel var flott og med et svært behagelig prisnivå.