søndag 9. september 2012

Sommeren 2012

I sommer tilbragte vi 2 fine uker i Bellami av Fredrikstad, vår 35 fot seilbåt fra 1988.
02/07/2012:  Vi dro av gårde fra Stokken .  Første stopp ble Tordenskjoldbukta på Nordre Sandøy
hvor vi fant en fin plass longside.  Gikk en fin tur på et par timer.  Brukbart vær.
På vei til Tordenskjoldbukta
03/07/2012:  Dro videre fra Tordenskjoldbukta etter frokost og krysset ut Sekken i fin seilvind.  Ut på ettermiddagen døde vinden ut og vi la til longside ved Havsten i Sannäsfjorden rett øst for Havstensund. Gikk en tur til Havstensund på ettermiddagen og vi fikk en flott kveld på fjellet. Strålende vær hele dagen!
Els-Marie med grillkurven

Leif ved grillen
04/07/2012:  Dro vider på morgenen og satte kursen mot Väderöarna.  Vindstille hele dagen så det ble "jerngenoaen" som måtte til.  Kom frem midt på dagen og la til longside i Strömsund.  Strålende vær hele dagen.  Mye båter ute og havna ble full, lå båter på alle plasser.  Fint vi var tidlig ute.
Ankerdram på Väderöarna
05/07/2012:  Kastet loss litt ut på formiddagen og satte kursen mot Gluppö rett på utsiden av Fjellbacka.  Dørjet på veien inn og fikk 4 makreller, akkurat nok til middag for oss.  Fikk en fin plass med dreggen ute nord i havna.  Gluppö er en perle av en naturhavn hvor en finner en plass i all slags vær.  Tok en lengre jolletur på ettermiddagen.  Strålende vær med lite vind i dag også.
Underveis
Den søndre innseilinga til Gluppö
06/07/2012:  Våknet opp til det meldte gråværet med lite vind.  På morgenen dro vi inn til Hunnebostrand der vi hadde avtalt å møte Lene og Jan  og gutta.  Fikk fin plass i gjestehavna.  De kom på formiddagen og på ettermiddagen gikk vi tur på øya og senere til lekeplassen.  Kl 1700 begynte det å regne litt og det fortsatte med pøsregn hele kvelden og natta.
Kevin og Jan
Lene og Dennis

Spasertur på øya
07/07/2012:  Våknet opp til gråvær, men brukbar tempratur.  På grunn av den noe usikre værmeldinga bestemte vi oss for å bli liggende i Hunnebostrand. Det ble brukbart vær vær utover dagen, og det kom ikke mer regn.  På kveldskanten kom tåka drivende og det ble en trollsk stemning i havna.  Avsluttet dagen med tapas og spansk rødvin.
Jan og Kevin
Utsikt fra båten i Hunnebostrand
08/07/2012:  Dro videre etter frokost og var innom butikken i Kungshamn.  Gråvær på morgenen, men utover dagen kom sola og det ble strålende vær på ettermiddagen og kvelden.  Dro til Stora Kornön hvor vi la til utenfor moloen midt på dagen.  Strålende vær hele dagen.  Stora Kornön er lite fiskevær med tett bebyggelse og smale gater.  Gikk en tur til vestsiden av øya midt på dagen.  Jan og Leif tok en jolletur og fisket makrell på kveldskanten.  Fikk 7 stk som ble fortært til lunsj neste dag.
Kevin på stranda
Jolletur
Stora Kornön
09/07/2012:  Kastet loss på formiddagen og satte kursen mot Kungshamn hvor Lene, Jan og gutta mønstret av på ettermiddagen for å dra hjem.  Leif besøkte gamle arbeidskamerater på Domstein Enghav mens Els-Marie ryddet i båten før hun tok Zita-båten til Smøgen hvor hun kjøpte ferske krabber til kvelds.  Flott vær i dag også.
Jan og Dennis i Kungshamn
Lene og Kevin i Kungshamn
10/07/2012:  Våknet opp til nok en solfylt og nesten vindstille dag.  Bestemte oss for en litt lang etappe til Ursholmen, og da det nesten ikke var vind ble det motor nesten hele veien.  På Vittlingbrottet lå det mange (20-30stk) seler og solte seg.  Vel fremme i havna på Ursholmen fikk vi en fin plass rett nedenfor fyret.
Gikk en tur opp til fyret på kvelden, og nå hadde det begynt å blåse litt.  Var litt trette i dag så det ble en tidlig kveld.
Ursholmen fyr
Utsikt nordover mot sydkoster
Ursholmen
11/07/2012:  Blåste mye på natten og formiddagen og ganske grått oppholdsvær.  Hadde planer om å seile over til Verdens Ende på Tjøme, men på grunn av vinden (17-18) ventet vi til ut på ettermiddagen med å legge ut.  Da hadde det løyet ned til 9-11 og avtagende.  Fikk en fin seiltur over, men når vi nærmet oss Færder så avtok vinden så siste halvtimen gikk vi for motor.  La til i 8 tida på kvelden og fikk fin plass på innsiden flytebrygga.  Els-Marie rakk akkurat å gå en liten tur før det begynte å regne.

12/07/2012:  Dro inn til Tønsberg og la til i gjestehavna midt på dagen.  Fin plass innerst i havna.  Fint vær og lite vind hele dagen.  Gikk en tur og besøkte Anniken og Joe og de spiste middag med oss i båten på kvelden.
En gravid Anniken
13/07/2012:  Gikk en tur i Tønsberg på formiddagen før vi møtte Anniken og Joe som tok oss med på biltur til et koselig sted på Hvasser.  Fint vær, men mye vind.  Avsluttet dagen med en hyggelig middag på brygga sammen med Anniken, Joe og Lita, Joe's mor.
Anniken og Joe i Krukehavna
14/07/2012:  Kastet loss med kurs for Nevlunghavn rett etter frokost.  Motvind hele veien, og vi begynte først å seile når vi passerte Tønsberg Tønde.  Fikk en fin seiltur til Nevlunghavn og la oss longside innerst i havna.  Møtte Herman og det ble en fin kveld med fersk krabbe i hagen og en øl på brygga på kvelden.
Fint vær hele dagen.
Havna i Nevlunghavn
15/07/2012:  Dro og handlet før vi kastet loss.  Herman ble med oss en tur til neste dag.  Dørjet og fikk 8 makreller som ble fortært til lunsj i Helgeroa.  Hadde tenkt oss innover i Eidangerfjorden, men da det var mang mørke skyer innover og det var solskinn utover satte vi kursen mot Jomfruland i stedet.  Fint vær hele dagen, men da vi nærmet oss Jomfruland begynte det å blåse.  Vi hadde flaks og fikk en fin plass på innsiden  med nesa sydover mot vinden.  Stiv kuling på kvelden, men fint og varmt vær.
Herman og Leif renser makrell
16/07/2012:  La ut rett etter frokost og satte kurs for Nevlunghavn hvor Hermann mønstret av og vi satte kursen for Tønsberg.  Fin seilvind og flott vær nesten hele veien, men når det var en snau time igjen ble det vindstille så vi startet motoren.  Fikk plass longside nord i gjestehavna i 6-tida.  Kom noen regnbyger utover kvelden.

17/07/2012:  Sov lenge og gikk en tur på polet og i butikken for å handle.  Slappet av resten av dagen og på ettermiddagen kom Anniken og Joe en tur.  Brukbart vær med et par lette regnbyger på formiddagen.  Spiste på kinarestaurant på kvelden.

18/08/2012:  Klargjorde båten for mer besøk, Stine, Raymond og gutta skal være med oss i noen dager.  de kom midt på dagen og vi rakk broåpningen kl 12 før vi satte kursen for Ildverket hvor vi la til med stevnen mot brygga ut på ettermiddagen.  Kjempefin havn med gressbakker og en liten badestrand.  Anniken og Joe kom en tur ut med sin egen båt og på kvelden grillet vi.  Flott dag med strålende vær hele dagen.
Badestranda
Els-Marie klargjør for grilling
Nikolas og Fillip på stranda
Fillip styrer båten
19/07/2012:  Våknet opp til enda en dag med sol.  Dro utover mot Færder hvor vi dørjet og fikk 10-12 makreller som vi spiste til lunsj.  Satte så kursen inn mot Verdens Ende hvor vi la til mot moloen innenfor flytebrygga.  Flott vær hele dagen.  Kjørte jolletur med gutta.  Ble en fin dag hvor gutta koste seg med krabbefiske mm, mens vi voksne hygget oss med å prate med folkene i nabobåtene, hyggelig kveld.
Nikolas med makrellfangsten
Jolletur
Nikolas fisker krabbe
20/07/2012:  Ble liggende rolig på Verdens Ende.  Flott vær på formiddagen, men på ettermiddagen begynte det å blåse en liten kuling fra nord og det var en del mørke skyer rundt oss, men det ble ikke mye regn.  Dagen gikk med til avslapping, bading og jolleturer.
Mørke skyer på Verdens Ende
Båter søker havn for vinden
21/07/2012:  Dro av gårde rett etter frokost og satte kursen for Bolærne.  Fikk plass longside på utsiden av flytebrygga.  Fint vær med en frisk bris med noen regnbyger på ettermiddagen.  Gikk en tur midt på dagen og på ettermiddagen kom Lita og Harald og Anniken og Joe på dagstur i sine egne båter.  Laget sjokoladekake, og på kvelden samlet vi alle i båten og spiste kake.  Hyggelig kveld.  Els-Marie og Leif gikk tur rundt øya på kvelden.
Bolærne
Med utsikt hjemover
Fillip i båten
22/07/2012:  Dro tidlig inn til Tønsberg hvor Stine, Raymond og gutta mønstret av for å dra videre til Kristiansand.  Vi la kursen mot hjemmehavnen og var framme der ut på ettermiddagen.  Lite vind på morgenen, men når vi kom ut nord for Bolærne begynte det å lufte litt og vi fikk en fin seildag over fjorden.
Fint vær i dag også.

Totalt sett har vi hatt 2 kjempefine sommerferieuker i båten!