onsdag 22. juli 2015

Yosemite, Kings Canyon og Sequoia National park

På tirsdag morgen hentet vi leiebilen, og rett etter kl 0800 dro vi avgårde mot nasjonalparkene i fjellene.  Turen til Yosemite gikk fint og det ble varmere jo lenger inn i landet vi kom.  Fremme i Oakhurst var temperaturen steget til 34 (C) og det var godt og varmt.  Frokost på Subway langs veien og lunsj bestående av fersk frukt.  Etter et par timers ventetid på rommet kjørte vi mot Glacier Point, 2200 moh, i Yosemite som var dagens mål.  Glacier Point er et utsiktspunkt med utsikt over fjellene i Yosemite og  av alle steder vi har vært syntes vi denne har den beste utsikten.  Rett før vi var fremme begynte det å regne og temperaturen falt til 12 (C).  Vi ventet på at regnet skulle gi seg, men etter en time måtte vi krype til korset og begi oss ut i regnet for vi ville ha med oss utsikten.  Tilbake i Oakhurst var det igjen fint vær og behagelig temperatur.  Middag på amerikansk restaurant rett ved hotellet, og begge valgte BBQ Ribs, et godt valg.  Holdt ut litt lengre i kveld og var ikke i seng før kl 2230.  På onsdag morgen kjørte vi videre mot Kings Canyon og Sequoia National parks, kjent for sine giant forest med kjempestore trær.  Gikk først tur ved General Grant i Kings Canyon, det tre i verden med størst diameter, 12 meter!  Kjørte så til Sequoia hvor vi først gikk tur ved General Sherman, det tre i verden med størst volum!  Deretter kjørte vi til Tunnel Log som er et tre som har falt over veien som de så har saget ut en "tunell" som vi kan kjøre bil gjennom.  Deretter skulle vi gått opp på Moro Rock, men høydeskrekken til Leif slo til så Els-Marie gikk opp alene.  Begge parkene ligger på drøyt 2000 meter og har en imponerende natur.  Amerikanerne er kjempeflinke til å gjøre den flotte naturen tilgjengelig for vanlige turister.  Fint vær hele dagen.  Overnattet på et enkelt motell, men ble svært positivt overrasket over restauranten hvor vi spiste en kjempefin New York strip steak sammen med en Robert Mondavi Private Selection.
Gaten til Kings Canyon
Store sequoia trær
Gaten til Sequoia
Det er lettere å lage tunnel enn å fjærne