søndag 26. juli 2015

Zion og Bryce Canyon National parks

Lørdag morgen kjørte vi videre mot Zion National Park.  Vel fremme ved parken i 11 tida var det ikke så lett å finne parkering, men vi var heldige å fant en plass ca 500 meter fra visitor senteret hvor shuttlebussene gikk inn i parken fra.  Denne nationalparken er en dal med svært bratte og fargerike dalsider og flere godt tilrettelagte og merkede turer.  Vi valgte først å gå til Emerald pools for så å fortsette på Kayenta trail.  Totalt er denne turen på drøyt 5 km med en stigning på snaut 50 meter.  Flott tur som vi brukte drøyt 2 timer på.  Etter lunsj tok vi bussen til Sinawawa som er siste stopp.  Herfra fortsatte vi oppover langs elva snaut 2 km før vi gikk samme rute tilbake.  Fin tur dette også med imponerende, rette fjellsider.  Vi brukte snaut 3 timer på denne turen.  Deretter tok vi bussen tilbake, satte oss i bilen og kjørte snaut 2 timer til neste stopp i Bryce Canyon.  Avsluttet dagen med middag på hotellet og et par øl på uteserveringen hvor vi fikk besøk av 3-4 kolibrier.  Sol fra skyfri himmel hele dagen, og med over 30 grader i skyggen ble det en svært svett, men fin dag.  Zion ligger på ca 1300 meter over havet mens hotellet i Bryce ligger på drøyt 2000 meter.
Gaten til Zion NP
På vei til Emerald Pool
Fint å gå tur i Zion
På tur ved Sinawawa
På søndag dro vi til Bryce National Park når de åpnet kl 0800.  Denne parken ligger mellom 2300 og 2778 meter over havet så her må en ta det forsiktig når en er ute og går tur.  Dette er en park med imponerende og vill natur med flotte farger på stenen.  Vi valgte å starte med å gå en rundtur, Navajo Trail, hvor vi først gikk ca 180 høydemeter nedover på ca 3,5 km før vi gikk de samme høydemeterne oppover på 1,1 km.  Vi brukte 2,5 time på turen som gikk gjennom et kjempefint landskap med flott utsikt, gjennom trange kløfter og bratte stigninger.  Tilbake ved utgangspunktet spiste vi lunsj, picnic i parken.  Etter lunsj gikk vi en kortere tur langs kanten til Inspiration point, et utsiktspunkt noe høyere oppe.  Godt og varmt i dag også, så vi ble gode og svette.  Deretter kjørte vi tur til enden av parken og parkens høyeste punkt, Rainbow Point på 2778 meter.  Kjørte så til nærmeste by hvor alt var stengt, men fikk kjøpt vann på bensinstasjonen.  Bryce Canyon er kanskje en av de fineste nasjonalparkene vi har vært i USA, bare overgått av Yellowstone.